Willy Hautvast

Johannes Wilhelmus (Willy) Hautvast (Maastricht, 31 augustus 1932) is een hedendaags Nederlands componist en klarinettist.

Levensloop

Willy hautvast-1510874174.jpeg
Willy Hautvast

De Nederlandse blaasmuziek componist en arrangeur werd in 1932 geboren. Als zoon van een beroepsmusicus was de baan van Willy Hautvast voorgegeven, zoals die van zijn broer Guus Hautvast, die als hoboïst in het Promenade-Orkest speelde. Hij deed zijn studies aan het Maastrichts conservatorium in het vak klarinet.

Na zijn muziekstudie was Willy Hautvast van 1951 tot 1974 solo-klarinettist in de Kapel van de Koninklijke Luchtmacht. In deze tijd arrangeerde hij circa 250 werken voor dit orkest. Vanaf 1960 begon hij zijn arrangementen en composities te publiceren. In 1974 verliet hij de kapel en werd benoemd tot hoofd Hafa en Klassieke afdeling aan Muziekcentrum “De Lindenberg” te Nijmegen.

Hiervoor heeft hij zich in Nijmegen gevestigd en is nooit meer weggegaan.

Hij iwas dirigent van verschillende orkesten. Zo was hij o.a. jarenlang de vaste dirigent van Harmonie Jubal en heeft daarmee talloze prijzen gewonnen.

Willy Hautvast was jarenlang lid van het college van juryleden voor muziek-wedstrijden en examinator bij de federatieve muziekexamens. Hij ontving compositieopdrachten van SONMO, SAMO, NFCM, Fonds voor de Scheppende Toonkunst, Stad Venlo en won in 1970 de 1ste prijs in de Hilvarenbeekse compositie wedstrijd.

Vanaf 1991 werkt hij uitsluitend als componist en arrangeur. Van hem verschenen ongeveer 300 composities en arrangementen in druk.

Onderscheidingen

• In 1970 werd hij voor zijn compositie Festal Suite met de Hilvarenbeekse Muziekprijsonderscheiden.
  • In 1991 werd hij voor zijn verdiensten benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.

Klik hier om terug naar pagina bekende personen te gaan.

Composities

Werken voor harmonie- en fanfareorkest en brasband.

• 1965 Funny Fantasy
    3. Rêverie
    4. Cortège
  • Romantic Rhapsody voor brassband

Klik hier om terug naar pagina bekende personen te gaan.