Op deze pagina treft u de objecten in/aan de Hezelstraat te Ooij aan.

Klik hier of op een onderstaande foto om terug te gaan naar de pagina Ooij.

Banner breed donker grijze letters zwarte achtergrond 55 110
Oorspronkelijke kerk met toren

Ook in de 19e eeuw was er sprake van een terugloop van kerkgangers in sommige streken. Dan rijst de vraag wat te doen met de vaak kolossale kerkgebouwen. In Ooij hebben ze dat met de vroegere hervormde kerk heel praktisch opgelost.

DSC 3331 Ooij Hezelstr 9 13 ShiftN 3 edited naamDeze kerk, aan de Hezelstraat in Ooij, is volledig omgebouwd tot twee woonhuizen, waarvan één in het kerkgedeelte en één in de toren.

Het kerk gedeelte:
ter plaatse van een driebeukige kerk met koor gebouwd wit gepleisterd blokvormig herenhuis onder een afgeplat schilddak met rode pannen. Symmetrische voorgevel met luiken voor de vensters op de begane grond. Aan de rechterzijde bevindt zich een één bouwlaag tellend vroeger zaalkerkje met driezijdige afsluiting onder een schilddak met rode pannen. Het telt vier spitsboogvensters.

Bouwjaar: ca. 1400 (in oorsprong), 1856-1858 (herenhuis en koor)Bouwstijl: neoclassicisme (herenhuis), neogotiek (koor)Bouwtype: driebeukige kerk, herenhuisVroegere functie: hervormde kerk van OoijHuidige functie: woonhuis

Het kerkgedeelte is apart een Rijksmonument.

DSC 3332 Ooij Hezelstr 9 13 3 edited naamDe toren:
een zware bakstenen toren met drie geledingen, waarvan de onderste is bepleisterd in de vorm van natuursteenblokken. De bovenste geleding telt aan elke zijde twee galmgaten met spitsbogen. De toren wordt bekroond door een achtzijdige ingesnoerde en met leien beklede spits.

Bouwjaar: tweede helft 15e eeuw
Bouwstijl: gotiek
Bouwtype: kerktoren
Vroegere functie: kerktoren
Huidige functie: woonhuis

Ook de toren is apart als Rijksmonument opgenomen.

Op de tweede foto het complex met toegangspoort voor het kerkgedeelte.

datum foto's: 9 januari 2018
bron foto's: Paul Marsman©

Klik hier voor: "kerkelijke objecten, herdenkingsmonumenten en kerkhoven"  of op de foto voor de gebiedspagina.