Op deze pagina staat informatie over de Groenestraat in Nijmegen Midden:

Klik hier of op een onderstaande foto om terug te gaan naar de pagina Nijmegen midden.

De Groenestraatkerk

Ook wel de Heilige Antonius van Padua-Sint Annakerk is een kerk in de wijk Hazenkamp.

De kerk ligt aan de Groenestraat, op de hoek met de Dobbelmannweg. De kerk is een van de vijf gebouwen van de rooms-katholieke parochie Heilige Drie-eenheid; de andere kerkgebouwen van deze parochie zijn de Cenakelkerk (Heilig Landstichting), Lourdeskerk, Kruispuntkerk en de O.L.V. Heilig Hartkerk (Berg en Dal).

DSC 1014 4 edited ShiftN naamDe Groenestraatkerk werd gebouwd in 1909-1910 naar een ontwerp van Albert Margry. Destijds stond de kerk nog in een landelijk gebied buiten de bebouwde kom van Nijmegen. De kerk is toegewijd aan de heilige Antonius van Padua. De wijding aan Antonius heeft te maken met het feit dat de bouw gefinancierd werd door een schenking uit het Grewenfonds, een kerkbouwfonds van de Rotterdamse mecenas J.P. Grewen, die Antonius bijzonder vereerde. De vermelding van Sint Anna in de naam van de kerk verwijst niet naar een toewijding aan deze heilige, maar duidt op de buurtschap St. Anna, die na de Tweede Wereldoorlog verdeeld werd in een aantal wijken, waaronder Hazenkamp.

De neogotische driebeukige kruisbasiliek heeft een gevel met 2 torens van ongelijke hoogte en is opgetrokken in baksteen. De hoogste toren is 56 meter en is daarmee het op vier na hoogste gebouw van Nijmegen. De kerk heeft in het koor glas-in-loodramen van Frans Nicolas & Zonen uit Roermond.

De Groenestraatkerk is een rijksmonument. Ook de naastgelegen pastorie, eveneens ontworpen door Margry, is een rijksmonument.

datum foto: 21-03-2016
bron foto: Paul Marsman©